gry online

3.03.2013

Tarta jabłkowo-limonkowa z masą krówkową



Wczoraj wiosna a dzisiaj znowu zima:(  ... przenikliwy, mroźny wiatr, pochmurno a rano nawet nieco biało.   Niby wiem, że to przecież jeszcze kapryśny marzec, ale wczorajsze słońce tak wiele obiecywało...:)
Wypatruję pierwszych oznak wiosny i już kilka znalazłam: gęsi odlatują ułożone w piękne klucze, kaczki już zaklepane przez kaczory pływają parami, w ogrodzie wyskakują z ziemi przebiśniegi, cebulice i tulipany.  Jeszcze nie kwitną ale lada chwila będą:)
A w kuchni wciąż zimowo.  Na pierwsze owoce trzeba jeszcze poczekać, ale mamy dostępne pyszne owoce, najlepsze z najlepszych - JABŁKA!   W spiżarni stoją słoiki z przecierem jabłkowym, więc dzisiaj u mnie niedziela jabłkowa, na stole: szarlotka tradycyjna i tarta jabłkowa o cytrusowym smaku z 'krówką' w środku:)...na dodatek w kwiatki i motyle:)
Polecam!



TARTA JABŁKOWO-LIMONKOWA Z MASĄ KRÓWKOWĄ
/forma o śr 25cm/

ciasto:
*  200g mąki
*  120g masła
*  1 żółtko
*  1 łyzka gęstej śmietany
*  1 łyzka cukru

Zagnieść ciasto kruche siekając masło z mąką, a potem dodając resztę składników.  Zawinąć ciasto w folię i wlożyć do lodówki.

obłożenie:
*  4 duże jabłka
*  2 limonki - sok i otarta skórka
*  2 łyżki cukru brązowego jasnego**
*  1 łyżeczka masła

Obrać jabłka i pokroić w kostkę.
Na patelnię wsypać cukier, dodać masło, otartą skórkę i sok z dwóch limonek.  Jak wszystko sie połączy dodać pokrojone jabłka i mieszając podgrzewać do momentu, aż jabłka będą szkliste.

dodatkowo:
*  2 łyżki gotowej masy krówkowej

Wyjąć ciasto z lodówki, rozwałkować na wielkość formy, wywijając na boki blaszki.  Wierzch wyścielać folią aluminiową i wsypać obciążenie np groch, wstawić do nagrzanego piekarnika do 190stC na 15 minut.  Zdjąć folię z obciążeniem i dopiec ciasto przez 10-15 minut do lekkiego zezłocenia.
Wyjąć z piekarnika, rozsmarować masę krówkową, na wierzch wyłożyć jabłka (bez soku).  Wyrównać powierzchnię dociskając łopatką.  Z resztek ciasta wykroić kwiatki lub inne kształty i poukładać na wierzchu. 
Wstawić na 40-45 minut do piekarnika nagrzanego do 180stC. 
Wyjąć na kratkę i ostudzić.
Smacznego!


**Wczoraj kupiłam w Lidlu tani cukier trzcinowy - jak ktoś zainteresowany - polecam!


 *


17 komentarzy:

  1. Jednym celnym strzałem - trafiony, zatopiony! Jak dla mnie, smakowy ideał!

    OdpowiedzUsuń
  2. tarty to dla mnie wciąz temat tabu, sama nie wiem czemu. Patrze sobie na te Twoją i chyba sprobuję...pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu nie taki diabeł straszny:)) miłej niedzieli:)

      Usuń
  3. Też jeszcze nieco lata w słoiczkach mam w spiżarni, przepis biorę i zapraszam do się:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak to dobrze, ze jest swoj ogrod i piwnica-docenia sie nie tylko latem ale rowniez i przede wszystkim zima. I jak to dobrze, ze wychowanym sie zostalo na prostym, zdrowym jedzeniu. I jeszcze raz, jak to dobrze, ze latem nie brakuje checi i zapalu do tworzenia przeroznych spizarnych zapasow. W sloikach kompoty, salatki, pikle, konfitury, przeciery, soki i inne, a w w zamrazarce caly kulinarny arsenal. W minionym tygodniu obralysmy z mama orzechy i jest tego prawie 4kg ! W piatek upieklam drozdzowe ciacho z rabarbarem i mialam niemaly dylemat: uda sie, czy nie ? ... rabarbar byl mrozony i wyszlo pyszne ciasto z idealnie rozpieczonym rabarbarem przypominajacym z deczka letnie voyage ;) Do tego przelozylam kupione wczesniej wafle roznymi masami i zrobilo sie slodko i kolorowo. A na obiad mialam pieczonego w zeliwnym rondlu pstraga, ktorego wczesniej marynowalam w przyprawach i czosneczku. Nie potrzeba jezdzic "na rybke" skoro mozna ja sobie samemu przyrzadzic ;))) - dluuugie to moje sprawozdanie- pozdro ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kurcze! 4 kg orzechów? to dopiero wyżerka, ja orzechów tez mam sporo, starcza na całązimę i jeszcze do następnej jesieni mam z czego piec i co jeść:) ciasta z rabarbarem to jesdne z lepszych słodkości,...a dzisiejszy obiad rybny świetny, uwielbiam ryby choć nie jem ich tak często jak bym sobie życzyła, u mnie mniej odlotowo... miłej niedzieli:)))

      Usuń
    2. Nie no, bez przesadyzmu, nie bylo zadnego 'odlotu' ! zwykly drozdzak i ryba to proste i smaczne jedzonko, a nie jakas tam kura w parmezanie i sezamie ;)

      Usuń
  5. Wow z masą korówkową i te motyle:)

    OdpowiedzUsuń
  6. tarta jablkowa jest napewno pycha, ale bez masy krowkowej, bo po co ? ..

    OdpowiedzUsuń
  7. Mialabym ochote napisac dluugi komentarz nie tylko na temat papu, ale nie wiem czy wypada tu, na blogu Kass ... ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. kurcze ale smaki!!! genialne połączenie :) pozdrawiam słonecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepieknie wygląda, a musi smakować obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepysznie wyglada na Twoich zdjęciach, musi być rewelacyjna w smaku.
    Aż mi się zachciało teraz takiego ciacha.
    Prosto z piekarnika najlepiej.
    Mmm..może bym zrobiła kiedyś?
    Pozdrowienia:*

    OdpowiedzUsuń
  11. Kasiu,a te kwiatki i motyle na tarcie to iznaka wiosny u Ciebie w sercu:) .... cudowna tarta, ciekawa jestem połaczenia jabłek i limonki z krówką:) buziaka zasyłam

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...