gry online

27.02.2010

Bułki ze słonecznikiem na maślance.




Dawno temu (w czasach świetności poprzedniego ustroju)... o bułkach innych niż zwykłe pszenne, można było tylko pomarzyć... asortyment piekarni był można powiedzieć, mocno 'zawężony'.
Moja mama nie piekła chleba i bułek, więc ja biegałam do jedynej w okolicy prywatnej piekarni, po grahamki. To były zawsze Jej ulubione bułki...
Nieraz myślę, że wtedy takie bułki jak choćby te moje, miałyby niezłe wzięcie...
Gdybym wtedy założyła własną piekarnię, to .... ale byłam dzieckiem i pozostało mi bieganie ze sznurkową siatką po grahamki.
 




BUŁKI ZE SŁONECZNIKIEM NA MAŚLANCE

/na 20 bułeczek/

* 250g maki pszennej razowej
* 400g mąki pszennej 650
* 12g drożdży świeżych
* 2 łyżki oleju słonecznikowego
* 1/2 szkl. ziaren słonecznika
* 2 łyżki prażonego siemienia lnianego
* 3/4 łyżki soli
* 2 łyżeczki cukru
* 220g maślanki
* 270g wody

na wierzch:
* 1 jajko
* 1 łyżka mleka
* słonecznik do posypania

Drożdże rozpuścić w 1/2 szkl ciepłej wody, wsypać łyżkę mąki i 1/2 łyżeczki cukru. Wymieszać i zostawić pod przykryciem na 10 minut aż drożdże 'ruszą'.
Do miski wsypać mąki, resztę cukru, sól, wlać olej, wodę i maślankę. Wymieszać, dodać drożdże, ziarna i wyrobić przez ok 10 minut (ja robię to w robocie) aż ciasto będzie elastyczne i gładkie.
Włożyć ciasto do miski i szczelnie przykryć. Po ok 1 godzinie ciasto powinno podwoić objętość.
Formować bułeczki, nabierając jednakowe kawałki ciasta. Ułożyc na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i pozostawić jeszcze na 30 minut do napuszenia. Rozgrzać piekarnik do 200stC. Po podrośnięciu, bułeczki posmarować rozbełtanym jajkiem z mlekiem i posypać słonecznikiem.
Wstawić do upieczenia na 25 minut. Wyjąć kiedy się zrumienią i ostudzić. Smacznego!

* Pyszne, mięciutkie, zdrowe, świeże na drugi dzień, polecam!







Wiosna...?



16 komentarzy:

  1. Kass, wspaniałe są Twoje bułeczki, muszą smakować świetnie!
    Czy ta wiosna to u Ciebie w ogrodzie? Pięknie!:))
    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  2. aaaa,to te piekne buleczki sie ostatnio czaily za chlebkiem :)no i prosze-mamy przepis :D:D sa piekne!!! a wiesz,ze kiedys tez biegalam dla siebie po grahamki,bo poza mna nikt ich w domu nie lubil,ale ja bardzo.....
    Milego weekendu zycze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. majanko wiosna a raczej przedwiośnie wypatruję niecierpliwie w moim ogrodzie, w dzisiejszym słoncu pojawiły się pierwsze zielone kępki przyszłych szafirków i pierwsze przebiśniegi...pozdrawiam.

    Gosiu dziękuję, ja też lubię... pozdrawiam weekendowo!

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja Babcia lubiła grahamki. Jak w czasach o których piszesz jeździłam do Babci na ferie, to zawsze chodziłyśmy po grahamki:)
    CZekałam na przepis na te bułeczki, a teraz nic, tylko wypróbować!
    Jaka wiosna już u Ciebie!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Na maślance napewno sa pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. oj , wiedziałam ,że to będą takie fajne bułki , ta posypka aż hipnotyzuje
    Chętnie bym jedną się poczęstowała

    OdpowiedzUsuń
  7. Ano tak było... W moim mieście była tylko jedna prywatna piekarnia (a w każdym razie w tych okolicach, w których mieszkałam) i żeby kupić u nich jakiekolwiek pieczywo trzeba było wystać się w kilometrowej kolejce. Więc w większości wypadków pozostawał zwykły chleb lub zwykłe bułki pszenne w Społem. :)
    A Twój wypiek, Kass, jak zwykle - niezwykły. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No to kiedy otworzysz swoją piekarnię - bo ja bym do Ciebie biegała po bułki, szczególnie takie piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. No ja też bym biegała. Jutro na śniadanko poproszę coś takiego :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Wzięłaby taką siatkę i pobiegła do Ciebie po takie pyszne bułeczki :) Masz już przebiśniegi!!!! cudownie!!!! u mnie jeszcze ich nie widać, ale mam nadzieję, że już niedługo będą:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Masz niestety racje - wybor w sklepach i piekarniach nie byl 'w tamtych czasach' zbyt wielki... Za to u mojej babci na wsi do sklepu przywozono absolutnie niesamowity chleb, nigdy potem juz takiego nie jadlam. Choc oczwiscie niektore z naszych domowych wypiekow moga z takimi chlebami rywalizowac, prawda? ;)
    Twoje buleczki sliczne! Talerzyk rowniez :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakiej dużej blaszki Pani uzyła?Ja chyba wziełam zbyt mała ,bo bułeczki mi sie zlały:)Ale to nic-nastepnym razem ułoże je na wiekszej-pozdrawiam i dziekuje za super przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Kasiu to mamy podobne wspomnienia, pozdrawiam.

    wiosenko są pyszne!

    margot też lubię takie posypki...

    Małgosiu tak było...dziękuję!

    Tili miałabyś daleko :)))

    dragonfly na śniadanie jak znalazł:)

    atinko u mnie też jeszcze nie wiosennie, ale pierwsze oznaki już są...

    Beo tez pamiętam chleb o nazwie 'Gospodarczy'...był to pyszny, żytni z kminkiem i lśniącą skórką chleb...tego smaku jeszcze nie odnalazłam...

    chrupka, ja zazwyczaj piekę w jednej dużej blasze, pozostawiając małe odstępy i pozwalam im sie 'zrosnąć', potem fajnie się je odrywa (my takie lubimy) ale jesli nie chcemy takich 'zroślaków' to trzeba upiec na dwóch blachach i w odstępach wiekszych.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie pamietam niestety jak ten 'babciny' sie nazywal, ale byl absolutnie niesamowity... :)

    OdpowiedzUsuń
  15. kass...a ja uwielbiam nie tylko wpadac na twoj blog,uwielbiam twoje zdjecia,przepisy,ktore sa sprawdzone ,a najbardziej chyba uwielbiam czytac twoje ,,wstepy,,do przepisow...jestes naprawde super kobietka ,utalentowana w kazdym kierunku...pozdrawiam cie serdecznie!!

    OdpowiedzUsuń
  16. ewam dziękuę, bardzo się cieszę że zaglądasz do mnie i miło ża Ci się tu podoba.
    ps. Ja zaglądam codziennie do Was (do Nas:), ale czasu brakije żeby coś napisać, obiecuję że z wiosną poprawię się, z czasem będzie lepiej...pozdrawiam wiosennie, chociaż u mnie śnieg dzisiaj pada :(

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...